بازیگر سینمایی «مصلحت»: باید هشدار این فیلم را جدی گرفت

بازیگر «مصلحت» با بیان اینکه باید هشدار آثاری از جنس این اثر سینمایی جدی گرفته شود، گفت: در خود فیلمنامه کار این موضوع عینا نشان داده شده که نابسامانی تا چه میزان می‌تواند به کل جامعه صدمه بزند. همین صدمه به اجتماع می‌تواند روی زندگی تک‌تک افراد نیز اثر بگذارد.

بازیگر سینمایی «مصلحت»: باید هشدار این فیلم را جدی گرفت

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه، محصول مشترک سازمان رسانه‌ای هنری اوج و حوزه هنری، داستان آیت الله مشکاتیان، یکی از مقامات مقامات عالی‌رتبه در دهه شصت را روایت می‌کند که پسرش در یک نزاع خیابانی مرتکب قتل می‌شود. فیلم ابتدا در جشنواره سی و نهم فیلم فجر رونمایی شد، اما سه سال اجازه اکران نداشت تا در نهایت اکرانش بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی از نیمه خرداد آغاز شد.

سهی بانو ذوالقدر که در «مصلحت» نقش همسر آیت‌الله مشکاتیان با بازی فرهاد قائمیان را بازی می‌کند، درباره چگونگی همکاری با این پروژه توضیح داد: زمان پیش‌تولید فیلم «مصلحت» بود که با این پیشنهاد مواجه شدم. پیشنهاد به این خاطر بود که قبلا تجربه بازی در فیلم کوتاه «پنجره باز» به کارگردانی افشین رضایی را داشتم و آقای رضایی وقتی دیدند حسین دارابی به دنبال بازیگر است، من را معرفی کردند. بعد از خواندن فیلمنامه تست دادم و مورد تایید قرار گرفتم.

وی در پاسخ به این که موضوع فیلم برایتان جذاب بود یا نقشی که به شما پیشنهاد شد، گفت: موضوع فیلم برایم خیلی جذاب بود و یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شد نقش را بپذیرم، داستان فیلمنامه بود. زمانی که قرار شد با حسین دارابی کار کنم به عنوان کارگردان اولی محسوب می‌شدند و هنوز فیلم سینمایی «هناس» را نساخته بودند و نمی‌دانستم با چه سبک کارگردانی مواجه هستم. در نتیجه فیلمنامه بود که من را جذب کرد تا در آن حضور داشته باشم. محتوای فیلمنامه، رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه داشت و برای من بسیار ایده‌آل و مقدس بود.

این بازیگر با اشاره به اکران نشدن «مصلحت» در 3 سال گذشته ادامه داد: اتفاقا ۳ سال پیش وقتش بود که چنین فیلمی در همان زمان اکران می‌شد. چون اگر جامعه آگاه باشد، شاید دیگر اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم، رخ نمی‌داد. به صورتی که می‌شد پیش‌دستی کرد و جلوی اتفاقات را با اطلاع‌رسانی درست گرفت؛ نه این که جامعه را در‌هاله‌ای از ابهام نگه داشت. این روندی که پیش گرفته شده باعث می‌شود هرکس هر چه می‌خواهد بگوید و مردم نیز باور کنند.

ذوالقدر که تجربه بازی در فیلم‌های «فروشنده»، «خداحافظی طولانی»، «دل شکسته»، «موج سوم » و ... را دارد، با بیان این که باید هشدار آثاری از جنس «مصلحت» جدی گرفته شود، گفت: در خود فیلمنامه «مصلحت» این موضوع عینا نشان داده شده که نابسامانی تا چه میزان می‌تواند به کل جامعه صدمه بزند. همین صدمه به اجتماع می‌تواند روی زندگی تک تک افراد نیز اثر بگذارد. چون کاری می‌کند که زندگی و سرنوشت انسان‌ها را تغییر دهد.

این بازیگر سینما با گله از موانع پیش رو برای ساخت فیلم‌های شاخص و اثرگذار عنوان کرد: در حال حاضر معلوم نیست چه موانعی در میان است که نمی‌توان به راحتی درباره موضوعات گوناگون کار کرد و فیلم ساخت. به عنوان مثال چرا نمی‌توانیم درباره هشت سال جنگ تحمیلی و درباره شهدا راحت کار کنیم و فیلم بسازیم. روند فیلمسازی درباره این حوزه‌ها بسیار سخت است. اگر کارگردانی تصمیم بگیرد درباره زندگی یک شهید کار کند و خانواده آن هم راضی باشد باز هم شرایط پیش رو آنقدر سخت است که در بسیاری از موارد کارگردان عطای آن را به لقایش می‌بخشد.

وی ادامه داد: چرا در دنیا این همه فیلم جنگی باشکوه ساخته می‌شود؛ اما ما نمی‌توانیم روایتی خوب و دیدنی از هشت سال جنگ ناجوانمردانه که مدت زمان کمی هم نیست، داشته باشیم؟ از آن دوران همچنان قصه‌‌های نگفته بسیاری مانده است. به نظر من باید این موانع کنار گذاشته شود؛ چون دنیا، دنیای آگاهی است.

ذوالقدر درباره چالش‌های بازی در «مصلحت» و تلاش برای باورپذیری نقش بیان کرد: تمام تلاشم را در این باره کردم؛ چون برای من کارم مهم است. به قول استادم مرحوم امین تارخ بازیگری یک لحظه کشف و شهودی دارد. آن لحظه بر اثر یک روند روحی و فیزیکی رخ می‌دهد. شخصیت همسر آیت‌الله سمبلِ بخش سنتی کشورم است و این زن‌ها را خوب می‌شناسم. لذا با جان و دل تمام تلاشم را کردم. برای همین کار را خیلی دوست داشتم. خود من هم نوه آیت‌‌الله صدر هستم و برایم این شخصیت، کاراکتر ناملموسی نبود که بخواهم خود را در چالش سختی بیندازم و به زمان زیادی برای همزادپنداری به آن نیاز نداشتم.

وی همچنین عنوان کرد: من خودم مادر هستم و حس مادری را می‌دانم؛ اما در سطح آگاهی شخصیت‌ها در جامعه وقتی مسئولیت‌پذیر باشی، مدیر و بزرگوار باشی دیگر نمی‌توانی برای یکسری از اکشن‌ها و ری‌اکشن‌ها برخورد شدید داشته باشید. شخصیت زنی که همسرش یک آیت‌‌الله نیست و در آن حد آگاهی دینی نیز ندارد وقتی یک ختم انعام در محله‌شان می‌گیرد بازی مادرانگی‌اش با زنی که همسر یک آیت‌الله در جایگاه سیاسی بالا و مهم است، فرق می‌کند. همسر آیت‌الله در خانه و خود آیت‌الله در جامعه دارای مسئولیت بزرگی است. این اشخاص خودشان را جای نفر دوم می‌گذارند در نتیجه این موضوع بدان معنا نیست که مادرانگی کم است. اتفاقا کم نیست؛ شدید هم هست؛ اما زیرمتن است.

بازیگر فیلم «مصلحت» در پایان گفت: زندگی بزرگواران اینطور است. بسیاری از بزرگان دینی ممکن است از همین منظر مورد قضاوت مردم قرار گیرند. در حالی که درایت در آنها وجود دارد. کسی که درایت دارد نمی‌تواند عکس العمل یک فرد متوسط را که از نظر بسیاری از مردم که امکان دارد احساساتی‌تر و پرشورتر باشد را داشته باشد. هر چند که این واکنش‌ها بیشتر هم به چشم می‌آید؛ اما انسان‌های بزرگوار همواره در سکوت حرکت می‌کنند.

 فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و … دیگر بازیگران اصلی «مصلحت» هستند.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۸۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت