منتظر نسخه قاچاق «قاتل و وحشی» باشیم؟ | انتشار یک تیزر و گمانه‌زنی درباره سرنوشت فیلم حمید نعمت‌الله

بعد از قاچاق فیلم‌هایی چون «برادران لیلا»، «تفریق»و «ارادتمند نازنین بهاره تینا» خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی با توجه به انتشار تیزر بین‌المللی فیلم «قاتل و وحشی» از احتمال قاچاق این فیلم طی هفته‌های آینده خبر داده است.

منتظر نسخه قاچاق «قاتل و وحشی» باشیم؟ | انتشار یک تیزر و گمانه‌زنی درباره سرنوشت فیلم حمید نعمت‌الله

در این گزارش آمده:«انتشار تیزر بین‌المللی از فیلم سینمایی «قاتل و وحشی»، احتمال پخش بین‌المللی این فیلم پس از چهار سال توقیف را افزایش داده است؛ پخشی که حتما موجب قاچاق فیلم خواهد شد. از آن‌جا که «قاتل و وحشی» بعید است که امکانی برای نمایش رسمی داخل ایران داشته باشد، آیا سینمادوستان از همین حالا باید منتظر انتشار نسخه غیرقانونی و باکیفیت این فیلم باشند؟!

در بخشی دیگر از این گزارش آمده:«اکنون وزارت ارشاد با موضوع پیچیده‌تری در حوزه قاچاق روبرو است و آن هم انتشار غیرقانونی نسخه‌های Full HD فیلم‌ها است که به نظر می‌رسد نه می‌توان کاملا علت آن را به سوداگری قاچاقچیان ربط دارد، و نه برای جلوگیری از آن، در جایی دوربین نظارتی نصب کرد! اغلب فیلم‌هایی که نسخ غیرقانونی آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده، یا توقیف هستند و یا تقریبا توقیف بوده‌اند! می‌شود بنابراین بدیهی است که باید با شک فراوان، برچسب «قاچاق» را برای انتشار این فیلم‌ها استفاده کرد.

گستردگی روز افزون فضای مجازی، اعطای مجوز نمایش بین‌المللی به یک فیلم و در عین حال ممنوعیت نمایش آن در داخل کشور را احتمالا باید عجیب‌ترین نوع مجوز برای یک محصول فرهنگی دانست!اگر از واکاوی این نوع مجوز عبور کنیم، بعید است کسی نداند «هر فیلمی» بلافاصله پس از اولین نمایش در یک پلتفرم خارجی در سایت‌های تورنت و دانلود فیلم منتشر می‌شود. در واقع سازمان سینمایی می‌داند که وقتی به یک فیلم حاشیه‌دار که نگران بازخوردهای داخلی برای نمایش آن است، مجوز نمایش خارجی می‌دهد، حتما نسخه غیرقانونی آن فیلم در فضای مجازی داخل ایران نیز منتشر می‌شود.

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که در چنین مجوزهایی، حتما تهیه‌کننده می‌داند که نسخه غیرقانونی فیلم او منتشر خواهد شد، اما طبیعی است که وقتی امکان اکران در داخل کشور را کاملا از دست رفته ببیند، تماشای غیرقانونی فیلم توسط مخاطب را به در کمد ماندن آن ترجیح می‌دهد.»

کد مطلب: ۳۷۰۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت