فوت و فن مستحکم کردن سازه‌های بلوکی

بلوک‌های سیمایی یکی از مصالح بسیار پرطرفدار برای ساخت و ساز است. چرا که هم کار کردن با آن‌ها راحت است و هم سرعت کار با آن‌ها بالا است. شاید شما هم تجربه‌ی این موضوع را داشته باشید که بخواهید قسمتی از خانه‌ی خود را بازسازی کنید یا بخواهید دور باغ یا باغچه خود با استفاده از بلوک‌های سیمانی دیواری بکشید یا ساخت و ساز کوچکی انجام دهید.

فوت و فن مستحکم کردن سازه‌های بلوکی

اما خب اگر تجربه‌ی این کار را نداشته باشید، ممکن است در حین یا بعد از کار دچار مشکلاتی شوید. یکی از این مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید، فروریختن قسمتی از سازه است. برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید بلوک‌های سیمانی خود را تقویت کنید. اما تقویت و مقاوم سازی بلوک سیمانی را چگونه انجام می‌دهند؟

بلوک‌های سیمانی برای استفاده در تمام کارهای ساختمانی مناسب هستند. اما اگر این بلوک‌ها به صورت مناسبی تقویت نشود، وقوع حوادث غیر قابل اجتناب هستند. اما این بلوک‌های سیمانی که کارایی آن‌ها برای تمامی سازه‌ها اثبات‌شده است را چطور تقویت کنیم؟ بی‌شک کیفیت بلوک‌ها در استحکام آن‌ها تاثیرگذار است. البته کیفیت بر قیمت بلوک تاثیرگذار است. 

فوت و فن استحکام بخشیدن به دیوارهای بلوک سیمانی چیست؟

التلات

مهم‌ترین نکته حین ساخت و ساز با بلوک‌های سیمانی، مقاومت کششی آن‌هاست. مقاومت کششی میزان مقاومتی است که یک جسم در برابر نیروی کششی از خود نشان می‌دهد تا دچار شکستگی نشود. زمین لرزه از جمله مواردی است که به یک ساختمان تنش کششی وارد می‌کند. پس به بیان ساده‌تر چیدن بلوک‌ها روی هم و پر کردن بین آن‌ها با ملات به تنهایی مقاومت کافی برای ساختمان ایجاد نمی‌کند و برای اینکه ساختمان ما در برابر عاملی مثل زلزله خراب نشود، باید دیوار ساخته شده از این بلوک‌های بتنی را به نحوی تقویت کرد. مقاومت کششی بیشتر مصالح ساختمان، از جمله همین بلوک‌های سیمانی، برابر با چیزی حدود 10% است. برای افزایش این 10% می‌توان:

  • حفره‌های خالی بلوک‌های سیمانی را با بتن شن نخودی پر کرد.
  • از میلگرد استفاده کرد.
  • دیوار را به زمین سیمانی متصل کرد.

بلوک‌های سیمانی باید پر شوند

قسمت عمده‌ی بلوک‌های سیمانی را فضای خالی تشکیل می‌دهد. اگر این فضاهای خالی پر نشوند، دیوار استحکام آن‌چنانی نخواهد داشت. برای پر کردن این فضاها از مواد سیمانی که سنگدانه ریز دارند استفاده می‌شود. البته شاید ملاتی که بین بلوک‌ها کار می‌شود و سیمانی که فضاهای خالی میان بلوک‌ها را پر می‌کند، از نظر شما برای استحکام دیوار کافی باشد، اما مقاومت کششی و خمشی آن‌ها بالا نیست. برای همین در کنار آن‌ها از میلگرد نیز می‌بایست استفاده شود.

از میلگرد استفاده کنید

فغعفغعفغع

بهترین مصالح برای افزایش مقاومت کششی، میلگرد است. در این حد که تنها یک سانت و نیم میلگردی که در یک ساختمان مسکونی استفاده می‌شود، می‌تواند چیزی حدود 18 تن نیروی کششی را تحمل کند! میلگردها در سایزهای مختلفی استفاده می‌شوند، که هرچه سایز میلگرد (قطر آن) بیشتر باشد، مقاومت میلگرد نیز بیشتر است. می‌توان گفت که پر استفاده‌ترین سایز میلگرد در ساختمان، میلگرد 14 است، که شما می‌توانید برای استعلام قیمت میلگرد14 روی لینک کلیک کنید.

بلوک‌های سیمانی را در جای خود محکم کنید

بهترین روش برای انجام این کار، وصل کردن بلوک‌های سیمانی به فونداسیون سیمانی، با استفاده از میلگرد است. روش بهینه‌ی انجام این کار بدین نحو است که باید میلگردها را در زمین بکارید، به طوری که حدود 60 سانتی‌متر آن‌ها زیر زمین باشد. به این نحو مطمئن خواهید بود که میلگردهایی که در زمین کار گذاشته‌اید با میلگردهای دیوار هم‌پوشانی خواهند داشت.

به نحوه‌ی جایگذاری میلگردها دقت کنید

مطمئن شوید که میلگردهایی که در فضای خالی میان بلوک های سیمانی جاگذاری می‌کنید، به خوبی با بتن پوشیده شده باشند. برای این‌که این اتفاق بیفتد باید میلگردها را دقیقا در وسط فضای خالی بلوک‌ها قرار دهید. البته محل قرارگیری میلگرد به کاربرد دیوار هم بستگی دارد. مثلا اگر دیوار حائل است، باید میلگردها را در نزدیکی سطح محفوظ دیوار قرار داد. برای کارگذاری میلگرد بهتر است نظر یک مهندس را بپرسید.

روش ساده دیوارکشی با بلوک سیمانی

تا اینجا فهمیدیم که بلوک‌ها با سیمان پرتلند به هم می‌چسبند و برای این که مقاومت آن‌ها افزایش پیدا کند، باید فضای  خالی میان بلوک‌ها را با میلگرد و سیمان پر کرد. معمولا در گوشه‌های دیوار، پنجره‌ها و درب‌ها از بلوک تو پر استفاده می‌شود. کل ردیف بالایی دیوار نیز با میلگرد به هم وصل و به بلوک‌های تو پر ردیف بالا نصب می‌شوند و بعد با سیمان پر می‌شوند. 

دیوارچینی با بلوک سیمانی را باید بر روی فونداسیون انجام داد. اگر دیوار چینی بر روی زمین انجام شود ممکن است فرو بنشیند و باعث خرابی دیوار شود. برای شروع دیوارچینی با بلوک سیمانی، این کار را باید از گوشه‌های دیوار آغاز کرد. یک گوشه را کمی بلوک چینی کنید تا بالا بیاید و سپس به سراغ گوشه‌ی بعدی بروید. 

وقتی دو گوشه یا دو سر دیوار را کمی بلوک چینی کردید، برای صاف شدن دیوار، ریسمانی را از یک گوشه به گوشه‌ی دیگر بکشید. سپس مابقی ردیف اول دیوارچینی را در امتداد این ریسمان انجام دهید تا دو گوشه به هم برسند. این روند را برای چیدن ردیف‌های بعدی نیز تکرار کنید.

مصالح مورد نیازمان را از کجا بخریم؟

چه ساختمان ساز با تجربه باشید و چه کسی که تا الان دستی در این کار نداشته است، یکی از موضوعات اصلی هنگام ساخت و ساز تامین مصالح مورد نیاز است. زندگی کردن در عصر فناوری این گونه ایجاب می‌کند که برای رفع نیازهای خود نیز بخواهیم دست به دامان تکنولوژی شویم. روش‌های قدیم خرید کردن هم دیگر منسوخ شده است و هم از نظر هزینه زمانی دیگر مقرون به صرفه نیستند.

به قول معروف مشکلات مدرن نیازمند راه حل‌های مدرن هستند. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، یکی از این راه حل‌های مدرن است. سیوان لند همانند دیگر فروشگاه‌های آنلاینی مثل دیجی کالا یا ترب بستری را فراهم آورده تا فروشندگان مختلف فعال در حوزه ساختمان، مصالح و کالاهای خود را در آن به فروش برسانند و خریداران هم بتوانند از طریق این پلتفرم مستقیما از فروشندگان خرید کنند.

سیوان لند تقریبا تمام مصالح و تجهیزات ساختمانی را در یک جا جمع کرده است. شما می‌توانید از خرید بلوک سیمانی گرفته تا خرید شیرآلات و از خرید میلگرد گرفته تا خرید ایزوگام را به صورت آنلاین از سیوان لند انجام دهید.

 

کد مطلب: ۳۶۵۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت