Imdb چیست ؟

در حال حاضر سایت‌های معتبر زیادی وجود دارند که به بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها می‌پردازند و به آن‌ها امتیازهایی را اختصاص می‌دهند.

Imdb چیست ؟

این سایت ها معیارهای مناسبی و مشخصی برای تشخیص اینکه آیا یک فیلم یا سریال ارزش گذاشتن وقت و تماشاکردن را دارد یا خیر، دارند. نمونه‌لی از این سایت‌ها که اعتبار زیادی هم دارد سایت imdbمی‌باشد. همانطور که گفته شد یکی از این سایت های معتبر سایت imdb است. این سایت جزء معتبرترین و معروفترین سایت‌ها، در میان تمام سایت‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارند.

Imdb از همان ابتدا به‌عنوان یک سایت مربوط به سینما، کار خود را روی یوزنت آغاز کرد و در سال 1993 به شبکه جهانی اینترنت منتقل شد. وب‌سایت imdb که در واقع پایگاه اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها است، می‌توان گفت از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین های فضای اینترنت است که علاقه‌مندان به دنیای فیلم و سریال قطعا با آن آشنا هستند. یکی از ویژگی های این سایت این است که امتیازاتی در این سایت وجود دارد که تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری مخاطبان جهت تماشاکردن فیلم‌ها و سریال‌ها دارد. این سایت یک سری اطلاعات آنلاین درباره هر فیلم و سریال دارد که اطلاعات بازیگران، فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های ویدئویی و... را شامل می‌شود.


در واقع پروژه ساخت این سایت در سال ۱۹۸۷ توسط یک جوان انگلیسی که از طرفداران پروپاقرص سینما بود، صورت گرفت. او تصمیم به ایجاد یک سرگرمی جذاب برای جوانانی مثل خودش گرفت و این سایت را ایجاد کرد. این فرد که کول نیدهام نام داشت آغاز به ساختن فهرست‌های متفاوت از بازیگران سینما، کارگردانان و از همه مهم‌تر فیلم‌ها کرد. البته قبل از انجام اینکار توسط کول، طرفداران فیلم‌های گوناگون کارهایی مانند این کارها را انجام می‌دادند اما فهرست‌های ایجاد شده توسط کول جذاب‌تر بود. آن چشم‌ها اولین پروژه او بود که در واقع فهرستی از بازیگران زن با چشم‌های زیبا بود. همین کارها فهرست‌های کول را بین طرفداران محبوب کرد.

 

در ابتدا در تاریخ 17 اکتبر 1990 نیدهام که تحصیل خود را در رشته رایانه به پایان رسانده بود، برنامه‌ای ساده برای گروه یوزنت نوشت. این برنامه‌ حاوی اطلاعات برگرفته از تیتراژ پایانی فیلم‌ها بود. این کار نیدهام با استقبال زیادی از جانب طرفداران فیلم‌ها رو به رو شد و در ادامه آن‌ها شروع به اضافه کردن فهرست فیلم‌ها و اطلاعات مربوط به آنها کردند. نکته جالب اینجاست که در ابتدا فقط نام بازیگران و کارگردانانی که در قید حیات هستند به فهرست اضافه میشد اما بعد از آن نام افراد فوت شده نیز به فهرست اضافه شد. در نهایت نیز در پایان دهه 1990 این سایت شامل بیشتر از 10٬000 فیلم و سریال در فهرست خود بود.

این سایت پس از تولید از سال 2008 و با افزودن یک گزینه قابل توجه، بیش از 6000 سریال و فیلم گوناگون را از تهیه‌کنندگانی متفاوتی مانند سی‌بی‌اس، سونی را در دسترس مردم آمریکا قرار داد تا بتوانند به آن دسترسی داشته و به تماشا آنها بنشینند.

در حال حاضر نیز این سایت یکی از مهم‌ترین سایت ها در میان سایت های مانند خود است که در ماه بیش از 100 میلیون بازدیدکننده دارد و بسیار مورد توجه واقع شده است. در ادامه نیز با جایگاه 70 در وبگاه الکسا، پایگاه داده‌های اینترنتی فیلم‌ها از 100 سایت پربازدید اینترنت در سراسر جهان محسوب می‌شود.

در آخر نیز باید بدانید که از سال 1998 شرکت آمازون مالک این سایت میباشد. طبق آخرین اطلاعات تا ماه مه 2019 این سایت حاوی 6 میلیون فیلم و9٫9 میلیون شخص بوده‌است. در سال 2019 برای این سایت 83 میلیون کاربر ثبت‌شده دارد.

 

Imdb چیست؟ - تصویر 2

 نمره imdb چیست

در سایت imdb نمره‌دهی به فیلم‌ها  براساس رای کاربران محاسبه می‌شود و فقط نمره کاربران در دید مخاطب قرار می‌گیرد در نتیجه همین موضوع باعث پیداکردن فیلم‌های محبوب را بالا می‌برد. همان طور که می‌دانید در این سایت نمره ها از ده بوده و امتیاز نهایی هر فیلم بر اساس میانگین نمرات داده شده توسط مخاطبان محاسبه می‌شود. می‌توان گفت که ویژگی تعیین نمرات فیلم‌ها و سریال‌ها براساس نظرات مخاطبان در  imdb در واقع هم ویژگی مثبتی است و هم منفی. مثبت بودن آن از آنجایی است که این امتیازات را مخاطبان ثبت می‌کنند و فیلم‌ها و سریال‌هایی امتیاز بالا را می‌گیرند که در میان مخاطبان محبوب بوده‌اند، بنابراین این امتیازات برای اکثر مخاطبان مورد قبول واقع می‌شود.

جنبه‌ی منفی این نوع امتیازدهی نیز آن است مردم یا آنقدر عاشق اثری می‌شوند که به آن امتیاز 10 را می‌دهند و یا آن را قبول ندارند و برای آن امتیاز 0 را ثبت می‌کنند در واقع به صورت صفر و صدی نمره خود را ثبت می‌کنند که همین امر باعث می‌شود گاهی تفاوت زیادی بین این نمرات و نظرات منتقدین مشاهده شود.

 

امتیاز na در imdb چیست

نکته و ویژگی قابل توجه دیگر این سایت این است که با کلیک‌کردن روی امتیاز، درصد و تعداد کسانی که از 0 تا 10 امتیاز را به فیلم داده‌اند نشان داده‌ می‌شود و شما میتوانید آن را بررسی کنید و همچنین قابلیت نمایش این که به شکل متوسط مردان و زنان در گروه‌های سنی مختلف، ساکن ایالات متحده یا ساکن مناطق دیگر جهان چطور به فیلم امتیاز داده‌اند را دارد. این ویژگی باعث اعتماد بیشتر افراد به نظرات می‌شود زیرا میدانند که نظرات توسط افراد متفاوت در سن، جنس و... داده شده‌است.

Imdb چیست؟ - تصویر 3
شناسه imdb کجاست

دریافت خودکار اطلاعات فیلم از IMDB که مخصوص سایت های فیلم و سریال است یکی از ویژگی های بارز این سایت محسوب می شود که سبب می‌شود به آسانی و در کمتر از چند ثاینه اطلاعات کامل فیلم و سریال را دریافت و مشاهده کنید. که به این گزینه افزونه گفته می‌شود. در ادامه مطالب بخشی از ویژگی های افزونه دریافت اطلاعات فیلم از IMDB را مشاهده میکنید. 

نمایش تمامی اطلاعات فیلم شامل: بازیگران، کارگردان، نویسندگان، امتیاز، تولید کنندگان، باکس افیس، رده سنی، تعداد فروش، تعداد فصل سریال، زبان، ژانر، جوایز، مدت زمان، سال انتشار، مدت زمان تولید، نوع (فیلم یا سریال)، محصول کشور، خلاصه داستان، محصول اورجینال و کاملا ایرانی، کم حجم و دارای نصب آسان، لود مطالب کمتر از 5 ثانیه، جستجو با سه پارامتر (عنوان فیلم، شناسه IMDb، سال انتشار) و...تعدادی از ویژگی های این گزینه میباشد.

منبع مقاله:

https://naabmovie.ir/article/imdb-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%aa%d9%88%d8%b6%db%8c%d8%ad%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%88%d8%a8%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/

کد مطلب: ۳۷۳۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت