بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده کدام است؟

این روزها، تنوع میکروفون‌ها به شدت افزایش یافته است. محدوده فرکانسی، کاهش نویز، کیفیت صدا، جنس بدنه و ابعاد آن، در کاربری میکروفون‌ها نقش دارند.

بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده کدام است؟

همچنین که میکروفون باسیم و بی‌سیم هم معیار دیگری است.

اگر صدای عالی داشته باشید و گروهتان هم متشکل از بهترین نوازندگان باشد باید میکروفون‌های باکیفیت تهیه کنید. در غیر این صورت، تمام تلاش‌تان به هدر خواهد رفت.

شما نمی‌توانید میکروفونی پیدا کنید که برای تمام فرکانس‌ها به صورت عالی عمل کند. بنابراین نیاز است که میکروفون‌هایی برای خوانندگی و اجرای زنده تهیه کنید که متناسب با کار شما باشند.

 

ویژگی‌های بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده

اینکه از بین ده‌ها میکروفون، یک یا چند مورد را به عنوان بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده معرفی کنیم، قبل از دانستن ویژگی‌های ضروری کاری بیهوده است. پس بهتر است ابتدا ویژگی‌های یک میکروفون مناسب را بشناسیم و سپس دست به انتخاب بزنیم.

2

نوع میکروفون

میکروفون‌ها به سه نوع داینامیک، خازنی و نواری دسته‌بندی می‌شوند:

  • میکروفون داینامیک: برای پخش صدای زنده در محیط‌های بزرگ و شلوغ مانند کنسرت‌ها مناسب هستند. نویز کم، مقاومت بالا در برابر ضربه و قیمت مناسب از ویژگی‌های میکروفون‌های داینامیک هستند. این میکروفون‌ها در رنگ‌آمیزی صدا عملکرد ضعیف داشته و پاسخ فرکانسی ثابتی هم دارند.
  • میکروفون خازنی: این میکروفون‌ها قابلیت ضبط صدای واضح با کوچک‌ترین جزئیات را دارند و مناسب برای ضبط هارمونی هستند. میکروفون‌های خازنی قیمت بالایی داشته و در برابر ضربه و رطوبت آسیب‌پذیر هستند.
  • میکروفون نواری: این میکروفون‌ها پاسخ فرکانسی بالایی دارند و انرژی خوبی به صدا می‌دهند. میکروفون نواری یا روبانی، قیمت بالایی دارند و در فرکانس‌های پایین، عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

الگوی قطبی

در انتخاب بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده باید به الگوی قطبی توجه شود. میکروفون‌ها به سه دسته تک جهتی، دو جهتی و تمام جهتی تقسیم می‌شوند. این الگو مشخص می‌کند که میکروفون، صدا را از چه جهاتی دریافت می‌کند.

پیداست که میکروفون تمام جهتی، صدا را از تمام محیط اطراف، میکروفون دو جهتی از چپ و راست و میکروفون تک جهتی فقط از یک جهت صدا را دریافت می‌کند. در اجرای زنده از میکروفون‌های تک جهتی استفاده می‌شود تا فقط صدای خواننده را دریافت کند.

محدوده دینامیکی

محدوده دینامیکی یا رنج دینامیک میکروفون، نشان‌دهند‌ه دقت ضبط آن است. یکی از ویژگی‌های بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده، محدوده دینامیکی بالاست. این ویژگی باعث می‌شود که میکروفون، ضعیف‌ترین و شدیدترین صداها را دریافت کند واز مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

پاسخ فرکانسی

پاسخ فرکانسی میکروفون نشان می‌دهد که به چه فرکانس‌هایی بهتر پاسخ می‌دهد و در کدام فرکانس‌ها ضعیف عمل می‌کند. این مورد بستگی زیاد به قدرت و حجم صدای خواننده دارد.

اندازه دیافراگم

هر چه دیافراگم یک میکروفون بزرگ‌تر باشد، پالس‌های فیزیکی را بهتر دریافت می‌کند. در انتخاب میکروفون مناسب خوانندگی بهتر است به سراغ میکروفون‌های سوپرلارج دیافراگم بروید.  

معرفی چند نمونه از بهترین میکروفون‌های خوانندگی

نمونه‌های مختلفی از میکروفون‌ها وجود دارند که مناسب خوانندگی و اجرای زنده هستند. طرح‌های مختلفی از جمله دستی، یقه‌ای و بی‌ سیم وجود دارند که بسته به نوع اجرا و سلیقه خواننده انتخاب می‌شوند.

معرفی برخی از بهترین میکروفون‌های خوانندگی

زیکو، برندی محبوب بین طرفداران صدا

زیکو، شرکت آلمانی معتبر در تولید تجهیزات صوتی است. این کمپانی بیش از چهل سال سابقه فعالیت در این حوزه دارد. اکثر محصولات این شرکت، تولید کشور کره جنوبی هستند و گستره صدارسانی آن‌ها، از گردهمایی‌های چند نفره تا استادیوم‌های چند صد هزار نفره است.

محصولات زیکو شامل انواع میکروفون، آمپلی‌ فایر، بلندگوها، سیستم پیجینگ، پخش و ضبط صدا و سیستم‌های صوتی چند منظوره است. میکروفون‌های زیکو علاوه بر کیفیت بالا، از قیمت مناسبی برخوردارند. در ادامه به معرفی چند میکروفون مناسب مداحی، خوانندگی و اجرای زنده زیکو می‌پردازیم.

میکروفون بیسیم زیکو (Zico UH-50HC)

این میکروفون بیسیم، تک کاناله و دستی است. فرکانس پاسخگویی آن بین 80 تا 15000 هرتز است و حساسیتی معادل با 80 دسیبل دارد. این محصول مجهز به باند (UHF) است که از ایجاد نویز جلوگیری می‌کند. میکروفون (Zico UH-50HC) دارای سیستم (True Diversity) است تا در هنگام حرکت سریع، قطعی صدا رخ ندهد.

الگوی قطبی آن تک جهتی است و از 2 باطری 1.5 ولتی تغذیه می‌کند. دارای صفحه نمایش روی میکروفون و گیرنده است و فیلترهایی برای نرم کردن صدا و برش فرکانس‌های پایین دارد.

3

میکروفون بیسیم زیکو (Zico V-200H)

این مدل دارای چهار کانال (UHF) است که عدم وجود نویز در صدا را تضمین می‌کند. صفحه نمایشگر میکروفون اطلاعاتی از جمله فعال بودن و میزان صدای آن را نمایش می‌دهد و مجهز به چهار آنتن با فرکانس ثابت است. میکروفون دستی بیسیم (Zico V-200H) بردی بین 200 تا 300 متر دارد.

میکروفون داینامیک زیکو (DM-3500)

اگر می‌خواهید صدایی بدون تغییر، صاف و شفاف داشته باشید بهتر است میکروفون زیکو (DM-3500) را انتخاب کنید. قیمت مناسب و کیفیت بالای این میکروفون باسیم، توجه بسیاری از خوانندگان را به خود جلب کرده است. کلید آن مغناطیسی است که خاموش و روشن کردن آن را راحت کرده است.

کپسول به کار رفته در آن، مشابه با کپسول میکروفون (C-3500) زیکو است که باعث ایجاد صدایی دلنشین می‌شود. جنس بدنه این میکروفون، (Zinc Alloy) است که تعریق کمی در دست ایجاد می‌کند و مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به فرکانس پاسخگویی 60 تا 14000 هرتز، حساسیت 54 دسیبل و آمپدانس 600 اهم اشاره کرد.

میکروفون بیسیم یقه‌ای زیکو (Zico T-4)

این یک میکروفون دو کانال با کیفیت به چند دلیل، کارایی بالایی دارد. بی سیم بودن آن باعث می‌شود تا مشکل پنهان کردن و دست و پا گیر بودن کابل‌ها هنگام ضبط و اجرا را نداشته باشید. این میکروفون یقه‌ای است و به لباس خواننده متصل می‌شود که باعث آزاد شدن دست‌ها می‌شود. دو کاناله بودن آن، امکان استفاده همزمان دو میکروفون یقه‌ای را فراهم می‌کند.

بنابراین دو کاربر می‌توانند به صورت همزمان و بدون تداخل از آن استفاده کنند. مجهز به باتری شارژی لیتیومی است که به مدت 8 ساعت شارژ نگه می‌دارد. محدوده فرکانسی آن 20 تا 14000 هرتز بوده و از آمپدانس 1000 اهم و حساسیت 44 دسیبل برخوردار است.

میکروفون بیسیم زیکو (Zico U-200H)

این میکروفون بیسیم (UHF) از محبوب‌ترین محصولات شرکت زیکوست. برد این میکروفون در فضای باز حدود 800 متر است که انعطاف بالایی برای اجرای زنده ایجاد می‌کند. این مدل، تنها میکروفون تک کانال و دارای دو آنتن است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. قرارگیری آن روی باند (UHF) از ایجاد هرگونه نویز جلوگیری می‌کند. در مواردی که امکان تداخل فرکانس وجود داشته باشد به راحتی می‌توان فرکانس را تغییر داد.

این محصول دارای 2 عدد میکروفون دستی فلزی با حساسیت 80 دسیبل است. همچنین گیرنده‌ها و میکروفون‌ها مجهز به صفحه نمایشگر هستند.

4

نکات نهایی برای خرید میکروفون مناسب خوانندگی

هنگام انتخاب بهترین میکروفون برای خوانندگی و اجرای زنده باید به نکات مهمی توجه داشته باشید:

  • بدنه میکروفون محکم باشد. در اجراهای زنده احتمال ضربه دیدن میکروفون زیاد است.
  • میکروفونی انتخاب کنید که طبق الگوی کاردیود باشد و فرکانس‌های مختلف را پوشش دهد.
  • اندازه میکروفون، وزن و راحتی در دست گرفتن آن برای خواننده مهم است.
  • میکروفون باید مجهز به فیلتر داخلی باشد تا از دیافراگم محافظت شود.

میکروفون خوانندگی و اجرای زنده بستگی به محیط و فضای استفاده هم دارد.

کد مطلب: ۳۷۳۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت