ممنوع الکاری خوانندگان شایعه یا واقعیت؟!

یکم خرداد بود که محسن یگانه در خصوص صحت یا عدم صحت انتشار خبر ممنوع الکاری‌اش گفت: خبر ممنوع‌الکاری از هیچ جای رسمی به ما اعلام نشده است و تا زمانی که به صورت رسمی به ما ابلاغ نکنند این خبر صحت نخواهد داشت.

ممنوع الکاری خوانندگان شایعه یا واقعیت؟!

محمد معتمدی از خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی در واکنش به بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی که لیستی از خواننده‌های ممنوع الکار را منتشر کرده بود، در صفحه شخصی خود نوشت: خبر ممنوع الکار شدن تعدادی از هنرمندان موسیقی ایران که در فضای مجازی منتشر شده، کذب و شایعه است. این گونه شایعه‌سازی‌ها موجب بدتر شدن اوضاع نابسامان موسیقی کشور می‌شود.

معتمدی با گلایه از دامن زدن به گسترش اخبار زرد در فضای مجازی نوشت: این اخبار زرد در فضای موسیقی از سوی شخصی منتشر می‌شود که خود را خبرنگار معرفی کرده، ولی در هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های رسمی کشور سمتی ندارد و فقط یک اینفلوئنسر و کارچاق‌کن فضای مجازی است. کارش این است که هرکس بخواهد در فضای مجازی یک موج خبری زرد ایجاد کند این کار را از او می‌خواهد. درست مثل قدیم که کسانی بودند که چک نقد می‌کردند! البته او بیشتر نیروی ثابت شخصی است که ما قبلاً از او به عنوان «سلطان کنسرت» یاد می‌کردیم.

او در انتها با اشاره به این نکته که بخش عمده‌ای از اخبار موسیقی شبکه من‌وتو و صفحه اینستاگرام آن شبکه با استناد به همین آدم زرد منتشر می‌شود از همه علاقه‌مندان به موسیقی درخواست کرد تا قبل از انتشار خبر از منبع آن مطلع شوند.

وزیر ارشاد: به شایعه‌سازی رسانه‌ای پایان دهید!

دو روز پس از این ماجرا، یعنی سوم خرداد، محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران درباره ادعای ممنوع‌الکار شدن برخی از هنرمندان اظهار کرد: این را باید شبکه رسانه‌ای ما بررسی کند که چطور امکان دارد تصمیمی گرفته نشده اما رسانه‌ای شود. اینها مقررات خاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و ترتیبات روشنی برای بررسی وجود دارد و اگر مشکلی باشد به افراد اعلام می‌شود. در چنین موضوعاتی مخفی کاری نداریم. من دیروز از همه بخش‌ها خواستم که به شایعه‌سازی رسانه‌ای پایان دهند و اجازه ندهند که افرادی با انگیزه‌های مختلف، ایجاد التهاب کنند.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر و رسانه قواعد روشنی دارد و متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ مثل هر صنفی ممکن است افرادی تخلف کرده باشند که به آن رسیدگی می‌شود و جمع‌بندی آن به فرد اعلام می‌شود. اینها جز شایعه‌سازی رسانه‌ای چیزی نیست و من از اساس این نوع خبرسازی‌ها را رد می‌کنم. هنرمند و فرهنگ دوستان، موارد را از طریق اعلام رسمی وزارتخانه و نهادهای متولی پیگیری کنند. بسیاری از خوانندگان نیز اعلام کردند که چنین چیزی نیست. الان فعالیت‌های فرهنگی عادی شده است و این افراد به جای اینکه خوشحال باشند عده‌ای ناراحت هستند که فعالیت فرهنگی و هنری در حال انجام است. نان عده‌ای در ایجاد التهاب است.

البته امید حاجیلی، خواننده در واکنش به تکذیب وزیر ارشاد در خصوص ممنوع‌الکاری برخی از خوانندگان در صفحه شخصی خود نوشت: جناب اسماعیلی، وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینجانب امید حاجیلی مدت‌ها است که ممنوع‌الکار هستم و تمام پیگیری‌های من، تهیه کننده و مدیر برنامه‌ام از دفتر موسیقی معاونت هنری و حراست وزارت ارشاد بی‌نتیجه بوده
است.
طبق صحبت‌های جنابعالی، احتمالاً دوستان زیر مجموعه شما، اطلاعات صحیح و کاملی در اختیارتان قرار نمی‌دهند که شما این‌گونه تمام مشکلات و ممنوعیت‌ها را تکذیب می‌کنید.

الاایحال این مشکلات همچنان پابرجاست. امیدوارم این سیستم سردرگمی و عدم پاسخگویی روشن و صریح در قسمت‌های مختلف وزارت ارشاد و زیر مجموعه‌های آن اصلاح شود تا ما هم از این وضعیت ملتهب کمتر آسیب ببینیم.

همچنین یک روز پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به حواشی به وجود آمده پیرامون فعالیت برخی هنرمندان، با اشاره به افزایش فعالیت موسیقایی کشور در ماه‌های اخیر گفت: فعالیت‌های موسیقایی از اسفند سال گذشته و بعد از جشنواره موسیقی فجر با سرعت قابل توجهی در تهران و شهرستان‌ها برگزار شده است. آمار فعالیت‌های موسیقی شامل انتشار تک آهنگ‌ها، آلبوم‌ها، نماهنگ‌ها، اجراهای صحنه‌ای و سایر فعالیت‌ها به صورت مستمر و ماهانه از سوی دفتر موسیقی اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مدیر فرهنگی همچنین از بدیهی بودن احتمال بروز مشکلاتی در زمینه فعالیت‌های موسیقایی گفت و راه‌حل آن را مراجعه به دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد دانست و گفت: بدیهی است در این حجم فراوان فعالیت در تهران و شهرستان‌ها، گاه مشکلات و سؤالات و سوءتفاهم‌هایی به‌وجود بیاید. در این میان، راه سهل‌الوصول مراجعه به دفتر موسیقی است. کما فی السابق پذیرا و شنوای مسائل گروه‌های هنری هستیم. دوستان تقاضای فعالیت‌های خود را در سامانه ثبت کنند و پیگیر صدور مجوز خود چه از طریق سامانه یا مراجعه حضوری باشند. در این زمینه نگرانی وجود ندارد و اگر هم در هر برهه زمانی ملاحظه‌ای وجود داشته باشد با خواننده و تهیه‌کننده مربوطه در میان گذاشته خواهد شد.

وی با درخواست از هنرمندان در پرهیز از دامن زدن به حواشی رسانه‌ای مطابق آنچه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است، بیان کرد: تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پرهیز از پرداختن به حواشی در رسانه‌ها و فضای مجازی، تسهیل و تسریع در فرایندهای پاسخگویی و گفت‌و‌گو برای تکریم هنرمندان و رفع سوءتفاهمات و افزایش نشاط هنری و اجتماعی است. الله‌یاری در پایان یادآور شد: هنرمندان عزیز تنها از طریق دفتر موسیقی پیگیر امور مربوطه باشند. باید منتظر برنامه‌های کنسرت‌های موسیقی باشیم تا ببینیم آن دسته از خوانندگانی که دروغ یا راست مطرح شده‌ که ممنوع الکار هستند، در برنامه‌های کنسرت جایی دارند یا خیر و اینچنین آن ضرب المثل ایرانی و حکایت «چیزک‌ها» و «چیزها» برایمان روشن خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین
کد مطلب: ۳۶۸۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت