کشف حمام‌هایی دو هزارساله که به طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده‌اند

در مریدای اسپانیا، باستان‌شناسان یک حمام رومی بزرگ را در وضعیت عالی کشف کردند. این کشف در شهر مریدا حین حفاری داخل یک آمفی‌تئاتر معروف ۲۰۰۰ساله (Casa del Anfiteatro) که توسط رومیان در مستعمره‌ای به نام آگوستا امریتا ساخته شده بود، صورت گرفت.

کشف حمام‌هایی دو هزارساله که به طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده‌اند

امپراطور آگوستوس، شهر آگوستا اِمِریتا را در ۲۵ قبل از میلاد تأسیس کرد تا سربازان لژیون‌های کهنه کار جنگ‌های کانتابریا را در آن اسکان دهد. این شهر با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگترین مراکز رومی در اسپانیا و مرکز استان لوزیتانیا تبدیل شد.

این شهر به عنوان مدلی از رم ساخته شد. در توضیحات یونسکو آمده است که این شهر نمونه‌ای عالی از یک مرکز استانی روم در طول امپراتوری و پس از آن است.

 

(تصاویر) کشف حمام‌هایی دو هزارساله که به طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده‌اندخانه آمفی‌تئاتر در مریدای اسپانیا؛ جایی که حمام‌های رومی کشف شده‌اند

فلیکس پالما، مدیر کنسرسیوم پروژه باستان‌شناسی شهر مریدا، در بیانیه‌ای گفته است: «حمام‌های خارق‌العاده‌ای با اندازه بسیار بزرگ در خانه‌های رومی استاندارد پیدا شده‌اند. این حمام‌ها به یک اقامتگاه خصوصی یا شاید مجموعه‌ای از اقامتگاه‌های خصوصی تعلق داشته‌اند، اگرچه شاید به اشتراک گذاشته می‌شدند و بنابراین باز هم حمام «عمومی» نامیده می‌شدند».

آنا ماریا بِجارانو، باستان‌شناس کنسرسیوم که مدیریت حفاری‌های این مکان را بر عهده دارد گفته است: «حمام‌ها کاملاً حفظ شده‌اند؛ آن‌ها تزئیناتی دارند مانند تخته‌های مرمر، قالب‌بندی روی قرنیزها، نقاشی‌های روی دیوارها و تمام ساختارهای زیرزمین‌شان.»

در منطقه‌ی حفاری، هنوز استخری که معمولاً با این نوع مکان‌ها مرتبط است کشف نشده است، اما باستان‌شناسان احتمال یافتن آن را نادیده نمی‌گیرند.

(تصاویر) کشف حمام‌هایی دو هزارساله که به طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده‌اند

در محوطه‌ای که نخستین بار در دهه ۱۹۴۰ در خانه‌ی آمفی تئاتر بررسی شد، یک سرای رومی بزرگ اطراف یک حیاط ایوان‌دار و ذوزنقه‌ای شکل با باغی در وسط، حین کاوش‌های کنسرسیوم اِمِرِتِنس و دانشجویان دانشگاه گرانادا، بهمراه بقایای یک مجموعه حمام کشف شدند.

به گفته آنا ماریا بجارانو، کشف حمام‌های عمومی حفاظت‌شده در منطقه حفاری نشان می‌دهد که خانه‌ی آمفی‌تئاتر یک سرای رومی معمولی نبوده، بلکه یک مجموعه عمومی مرتبط با نمایش‌های آمفی‌تئاتر مِریتنس بوده است.

منبع: فرادید
کد مطلب: ۳۶۹۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت