دو نویسنده و شاعر دارفانی را وداع گفتند/ نامه اعتراضی کتابفروشان به وزیر ارشاد

سرنا_نامه اعتراضی کتابفروشان به وزیر ارشاد به‌دلیل تعطیلی کتابفروشی‌ها و درگذشت دو نویسنده و شاعر خارجی ازجمله مهم‌ترین اتفاقات حوزه کتاب در این‌هفته بودند.

دو نویسنده و شاعر دارفانی را وداع گفتند/ نامه اعتراضی کتابفروشان به وزیر ارشاد

گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته مانند دومین‌هفته کاری سال ۹۹ کم‌خبر است و نسبت به هفته‌های پیش از خود دچار کاهش کمّی است. در حالی‌که گزارش تجمیعی اخبار مهم حوزه کتاب و نشر در هفته گذشته، دربرگیرنده ۹ خبر بود، گزارش این‌هفته ۸ خبر دارد.

گزارش با مرور خبر نامه اعتراضی کتابفروشان کشور به وزیر ارشاد آغاز می‌شود که در پی تعطیلی کتابفروشی‌ها در موج چهارم کرونا ، در رسانه‌ها منتشر شد. سپس سه‌خبر درباره تمدید و عدم‌تمدید مهلت جشنواره‌ها و پویش‌های مربوط به کتاب را مرور می‌کنیم. در ادامه دو خبر از برگزاری برنامه‌های مرتبط با بزرگداشت عطار نیشابوری و سپس در بخش پایانی گزارش که مربوط به اخبار خارجی است، خبر درگذشت دو چهره مهم ادبی از گرجستان و هند را مرور می‌کنیم.

مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» دومین هفته کاری سال ۱۴۰۰ در ادامه می‌آید:

نامه اعتراضی بیش از ۱۰۰ کتابفروش به وزیر ارشاد

در پی تعطیلی اخیر کتابفروشی‌های کشور به‌خاطر موج چهارم ویروس کرونا ، انجمن خوشه به‌نمایندگی از کتابفروشان کشور، نامه‌ای اعتراضی را با امضای بیش از ۱۰۰ کتابفروش خطاب به وزیر ارشاد نوشت که متن آن در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.

تمدید فراخوان جایزه داستان کوتاه شهید باقری

این‌هفته مهلت ارسال آثار به جایزه داستان کوتاه با محوریت زندگی و شخصیت شهید حسن باقری تا سوم خرداد تمدید شد. پیشتر پایان فروردین به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار تعیین شده بود. این‌جایزه توسط مؤسسه شهید حسن باقری با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

تمدید پویش نشاط نوروزی با کتاب

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در خبری که این‌هفته منتشر شد، گفت: پویش ملی نشاط_نوروزی_با_کتاب که با هماهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان‌ها هم‌زمان با نوروز ۱۴۰۰ آغاز شد، تا روز ۱۰ اردیبهشت تمدید شده است.

عدم تمدید جشنواره کتاب‌خوان و رسانه

در خبر دیگری که مثل تمدید فراخوان جایزه داستان کوتاه شهید باقری، این‌هفته از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد، مهدی توکلیان دبیر اولین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه اعلام کرد مهلت ارسال اثر به این‌جشنواره تمدید نمی‌شود و مراسم اختتامیه این‌رویداد بیست‌وهفتم اردیبهشت برگزار می‌شود.

آغاز مجموعه‌برنامه از مختارنامه عطار تا رباعیات خیام

برگزاری مجموعه برنامه «از مختارنامه‌ عطار تا رباعیات خیام» توسط مرکز فرهنگی شهر کتاب، به‌مناسبت فرارسیدن ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری، با هدف شناخت بیشتر رباعی فارسی از روز سه‌شنبه این‌هفته آغاز شد.

این‌برنامه‌ها از سه‌شنبه ۲۴ فروردین آغاز شدند و تا ۲۸ اردیبهشت ادامه می‌یابند و هر هفته در آن‌ها درباره رباعی فارسی به‌ویژه رباعیات عطار و خیام، با حضور صاحبنظران و رباعی‌پژوهان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

برگزاری برنامه ازهفت شهرعشق تا هزاروادی اندیشه

همزمان با شروع برنامه‌های «از مختارنامه عطار تا رباعیات خیام» در تهران، مجموعه برنامه «ازهفت شهرعشق تا هزاروادی اندیشه» هم در سبزوار شروع شد. نخستین نشست این‌برنامه‌ها چهارشنبه ۲۵ فروردین در فضای مجازی برگزار شد.

این‌مجموعه برنامه توسط انجمن ترویج زبان و ادب فارسی (شعبه خراسان)، دانشگاه حکیم سبزواری و مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب برگزار می‌شود.

درگذشت پدر داستان‌نویسی مدرن گرجستان

طبق خبری که رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، ابتدای هفته به مهر داد، گورام دوچاناشویلی پدر داستان‌نویسی مدرن گرجستان پس از یک‌دوره بیماری طولانی در ۸۲ سالگی درگذشت. دوچاناشویلی سال ۱۹۳۹ در گرجستان، در شهر تفلیس متولد شده بود.

درگذشت شاعر مهم هندی

رضا سرسوی شاعر و ادیب برجسته هندی این‌هفته درگذشت که غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در پی این‌رخداد، پیام درگذشتی صادر کرد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۰۲۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت