برای درمان پولیپ بینی ایا حتما باید عمل بینی انجام شود؟

پولیپ بینی معمولاً توده های خوش خیم روی پوشش بینی هستند. افراد مبتلا اغلب در عبور هوای کافی از طریق بینی خود با عواقب مختلفی مشکل دارند.

برای درمان پولیپ بینی ایا حتما باید عمل بینی انجام شود؟

پولیپ بینی را می توان با دارو درمان کرد یا از طریق جراحی بینی برداشت. اطلاعات بیشتر در مورد علائم پولیپ بینی و درمان را اینجا بخوانید.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی رشد نرم، معمولاً خوش خیم، پوشش داخلی بینی است که به داخل حفره های بینی بیرون زده است. آنها از غشای مخاطی که توسط نوعی ساقه به آن متصل هستند، جوانه می زنند. برخی از آنها فقط چند میلی متر اندازه دارند و مزاحم نمی شوند، برخی دیگر به ساختارهای گسترده ای تبدیل می شوند که مجرای بینی را مسدود می کنند. از آنجایی که این امر تنفس بینی و اغلب حس بویایی را محدود می کند، این بیماری اغلب بسیار آزاردهنده است و کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

علاوه بر پولیپ در بینی، علائم متعددی به همین نام در بدن وجود دارد، اما هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. در پزشکی، پولیپ همیشه یک برآمدگی ساقه‌دار غشای مخاطی را توصیف می‌کند. پولیپ ها در روده و رحم از جمله موارد دیگر وجود دارد . برخلاف پولیپ بینی، اینها اغلب تومورهای بدخیم یا پیش سازهای آن هستند. در موارد نادرتر، رشد بدخیم روی بینی وجود دارد که ظاهر پولیپ بینی را ایجاد می کند.

 

در زبان محاوره ای، بزرگ شدن لوزه ها که اغلب در کودکان اتفاق می افتد، پولیپ نیز نامیده می شود. اما آنها هیچ شباهتی با پولیپ های بینی (و سایر غشاهای مخاطی) ندارند.

 

بررسی اجمالی سریع پولیپ بینی

علائم :

  • محدودیت تنفس بینی
  • خروپف
  • عفونت های مکرر
  • صدای بینی
  • از دست دادن بویایی و چشایی

 

راه های درمان پولیپ بینی :

  • رفع احتقان با اسپری های حاوی کورتیزون
  • به ندرت کورتیزون به شکل قرص
  • برداشتن جراحی با آندوسکوپ
  • لیزر

 

درمان های خانگی پولیپ : استنشاق بخار یا شستشوی بینی

علل ایجاد پولیپ در بینی:

  • علت دقیق ایجاد پولیپ بینی ناشناخته است.
  • التهاب مزمن مخاط بینی به باعث پیشرفت آن است.
  • خطرات در مبتلایان به آسم، عدم تحمل مسکن، فیبروز کیستیک

 

راه های تشخیص :

  • سابقه پزشکی
  • معاینه بینی و گلو (همچنین با آندوسکوپ)
  • احتمالاً توموگرافی کامپیوتری

 

برای درمان پولیپ بینی ایا حتما باید عمل بینی انجام شود؟

اگر این بیماری به موقع درمان نشود بهبود خود به خود وجود ندارد یا بدتر شدن ممکن است اتفاق بیفتد.

پیشگیری: شستشو و استنشاق بینی (احتمالاً با شکوفه های بابونه یا موارد مشابه) به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

 

پولیپ در بینی چگونه به نظر می رسد؟

پولیپ ها از نظر ظاهری قطره ای شکل هستند و از یک ساقه روی غشای مخاطی رشد می کنند. در برخی موارد آنقدر بزرگ می شوند که با چشم غیر مسلح در یک سوراخ بینی دیده می شوند. رنگ آن از خاکستری مایل به صورتی تا ظاهری شیشه ای و مایل به زرد متغیر است.

آناتومی: ساختار بینی چگونه است؟

بینی از حفره های اصلی بینی چپ و راست تشکیل شده است که توسط تیغه بینی از یکدیگر جدا می شوند. دو سینوس پارانازال هر کدام به حفره های اصلی متصل می شوند که از طریق مجاری دفعی به حفره اصلی بینی مربوطه متصل می شوند. حفره های اصلی و جانبی با یک غشای مخاطی پوشانده شده اند که از جمله، هوای تنفسی را مرطوب و فیلتر می کند.

علائم چیست؟

بیماران مبتلا به پولیپ بینی معمولاً تحت تأثیر تنگی نفس بینی قرار می گیرند. شما نمی توانید هوای کافی را از طریق بینی خود وارد کنید، بنابراین بیشتر از طریق دهان تنفس می کنید . در نتیجه، افراد مبتلا اغلب خروپف می‌کنند، از اختلالات خواب رنج می‌برند و عملکردشان محدود است. علاوه بر این، هوای تنفس شده از طریق دهان فیلتر نمی شود که در بسیاری از موارد باعث عفونت های مکرر می شود.

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

بسته به شدت علائم ناشی از پولیپ بینی، درمان محافظه کارانه (دارویی) یا درمان جراحی پولیپ بینی ترجیح داده می شود.

درمان با دارو

اگر مخاط بینی فقط کمی متورم باشد و پولیپ های بینی نسبتاً کوچک باشند، پزشک ابتدا سعی می کند از دارو برای کاهش تورم پولیپ ها استفاده کند و در نتیجه آنها را بدون جراحی خارج کند.

پزشکان اسپری ها یا قطره های بینی را به کورتیزون به شکل قرص ترجیح می دهند زیرا فقط در بینی موثر هستند و در نتیجه هیچ عارضه ای در سایر اندام ها ایجاد نمی کنند.

جراحی به عنوان یک گزینه درمانی

اگر پولیپ های بزرگ بینی راه هوایی را مسدود می کنند یا عفونت مکرر وجود دارد، اغلب توصیه می شود که زائده ها را از طریق جراحی خارج کنید.

بسیاری از بیماران با مشورت پزشک تصمیم می گیرند پولیپ بینی خود را با جراحی خارج کنند که بلافاصله تنفس بینی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

گفته می شود که روش لیزر باعث کاهش عود پولیپ ها می شود که اتفاقاً اغلب اوقات عود می کنند.

اینکه چه مدت پس از برداشتن پولیپ بینی با جراحی بیمار هستید یا چه مدت در بیمارستان می مانید بستگی به عمل دارد. بیماران اغلب چند روز در بیمارستان می مانند.

در هر صورت باید برای چند روز راحت باشید و تا چند هفته از فعالیت های سنگین بدنی یا ورزشی خودداری کنید.

روش های درمانی جایگزین

طب سنتی چینی (TCM) نیز روش های درمانی پولیپ بینی را می شناسد. علاوه بر طب سوزنی که اثبات علمی تأثیر آن در طب رایج دشوار است، تعدادی فرآورده گیاهی از TCM وجود دارد که اصطلاحاً گیاه درمانی نامیده می شود. حتی اگر اغلب هیچ مکانیسم عمل اثبات شده علمی برای بسیاری از این فرآورده ها وجود نداشته باشد، فرآورده های گیاهی اغلب اثر خود را نشان می دهند.

آنها همچنین برای پیشگیری از تمایل شناخته شده به پولیپ بینی مناسب هستند.

درمان های خانگی محدودیت هایی دارد. اگر علائم در مدت زمان طولانی‌تری ادامه یافت، بهتر نشد و یا حتی بدتر نشد، همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

علل و عوامل خطر

پولیپ ها در بینی، رشدی هستند که از مخاط بینی که به طور مداوم ملتهب است، به وجود می آیند. احتباس مایعات و سلول های التهابی درون زا را می توان در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. مکانیسم دقیق تشکیل هنوز ناشناخته است. با این حال، التهاب مزمن باعث رشد آن می شود.

بررسی ها و تشخیص

به منظور تشخیص پولیپ بینی، پزشک ابتدا از شما با جزئیات در مورد سابقه پزشکی شما (تاریخچه ) سوال می کند. او از جمله سوالات زیر از شما خواهد پرسید:

معاینه بیشتر آندوسکوپی است. برای انجام این کار، پزشک یک لوله کوچک با دوربین را وارد بینی می کند. او مجاری دفعی سینوس های پارانازال را بررسی می کند و در نتیجه هرگونه پولیپ را تشخیص می دهد.

از آنجایی که پولیپ بینی به کندی رشد می کند، بیماران اغلب به علائم عادت کرده و مراجعه به پزشک را به تاخیر می اندازند. با درمان مناسب، اغلب می توان علائم را کاهش داد.

کد مطلب: ۳۶۰۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت